Hvornår er det egentlig tilladt at opsige en sygemeldt medarbejder? Det var omdrejningspunktet i en faglig voldgift.
Saglig opsigelse af syge medarbejder kræver oftest, at den kan begrundes i virksomhedens drift. Dette betyder for det meste, at virksomheden skal kunne begrunde opsigelsen af en syg medarbejder med, at sygdommen forsager sådanne driftsmæssige udfordringer, at opsigelsen dermed bliver saglig. Det kræver ofte et længere sygeforløb før, denne betingelse vurderes at være opfyldt.
Men i den faglige voldgift fandt opmanden, at betingelsen om saglighed var opnået, også selvom sygdomsperioden kun havde været kortvarig. Dette var begrundet i, at dommeren fandt det bevist, at medarbejderen ikke kunne vende tilbage til sin stilling pga. sin sygdom. Dette var understøttet dels af, at han i længere tid havde haft svært ved at passe sin stilling på grund af sygdommen. Medarbejderen havde givet udtryk for, at han kun kunne vende tilbage til sit nuværende arbejde, hvis han blev omplaceret, sammenholdt med at kommunen havde raskmeldt medarbejderen til det brede arbejdsmarked, og at medarbejderen selv var aktivt jobsøgende.
Der til kommer, at der forelå en mulighedserklæring på opsigelsestidspunktet, hvor lægen vurderede at på sigt kunne medarbejderen ”raskmeldes til andet arbejde, men ikke til [den] nuværende [stilling].”
Opmanden bemærkede i øvrigt, at arbejdsgiveren havde overvejet omplacering af medarbejderen, men at dette ikke var muligt på afskedigelsestidspunktet.
”Afgørelsen er konkret begrundet, men den illustrerer, at hvis der ikke er mulighed for, at medarbejderen kan vende tilbage, efter eventuelle skånehensyn er iagttaget, så er man ikke forpligtiget som arbejdsgiver til fortsat at have medarbejderen ansat. Afgørelsen viser også, at denne vurdering kan træffes tidligt i medarbejderen sygeforløb, hvis det står klart, at medarbejderen ikke kan vende tilbage til arbejdspladsen.” fortæller Birgitte Riisager, jurist i HORESTA.
Medlemmer kan kontakte HORESTA for nærmere rådgivning vedrørende opsigelse under sygdom ved at ringe til HORESTAs juridiske callcenter tlf. 35 24 80 40
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Kritik af offentlige kulturhuse: - OK, at de sælger hotdogs, men de skal ikke arrangere store fester
23-04-2024
-
Djurs Sommerland slår portene op til hidtil højeste nyhed
23-04-2024
-
Comwell Kellers Park kåret som Årets Spa
23-04-2024
-
Udviklingsplan lanceret med et brag: Nu står 10 kommuner sammen om at udvikle turismen på Fyn og Øerne
23-04-2024
-
Nyt Helsingør-hotel kan få 100 værelser
23-04-2024
-
Branchedirektør træder ind i VisitAarhus' bestyrelse
23-04-2024
-
Jyder hentede flest medaljer til DM i Skills
23-04-2024