Generalforsamlingen i Hotelstars Union har vedtaget nye kriterier og tilhørende pointsystem til tildeling af hotelstjerner.

Det nye klassificeringskatalog er blevet reduceret fra 247 til 239 kriterier og har udgangspunkt i bæredygtighed, effektivitet og gæstetilfredshed, hvor enkelte kriterier altså er blevet fjernet, mens andre er blevet lagt sammen for at forenkle systemet. Du kan læse et udpluk af de nye regler herunder:

Der er tilføjet anbefalinger til rengøring af madrasser for at imødekomme de øgede hygiejnekrav, og for at forlænge madrassernes levetid.

Desuden tilbydes ekstra skift af sengelinned og håndklæder kun efter anmodning fra gæsten for at fremme bæredygtighed.

Hoteller er berettiget til ekstra point, hvis de måler deres CO2-fodaftryk i overensstemmelse med internationale standarder.

For at imødegå mangel på arbejdskraft i hele Europa er de obligatoriske receptions- og roomservice-timer blevet reduceret.

Digitalisering er også blevet integreret i de nye kriterier ved at introducere fuldautomatiske ind- og udtjekningstjenester, der kan erstatte betjente receptions-tjenester i kategorierne for 1-og 2-stjernet hoteller. 4-og 5-stjernet hoteller har stadig krav om 24 timers bemanding.

Brugen af selvbetjeningskiosker er også blevet mere almindelig og er nu inkluderet i de nye 4-stjernede kriterier, der kan erstatte minibarer, maxibarer og roomservice.

Hotelklassificeringskriterierne er et resultat af et samarbejde mellem 21 medlemslande, der bliver revideret hvert femte til sjette år for at videreudvikle og modernisere dem i overensstemmelse med gæsternes og markedets behov.

De officielle kriterier for klassificeringen vil blive offentliggjort på www.hotelstars.eu.

Log ind