Det er blevet mere udbredt, at virksomheder benytter grønne udsagn, når de markedsfører sig.
Derfor har Forbrugerombudsmanden nu udarbejdet en ny vejledning, som gennemgår eksempler på, hvad der udgør lovlig og ulovlig markedsføring. De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring.
Ansvaret - forhandlerens undersøgelsespligt
Hovedreglen er, at det er den virksomhed, som markedsfører sig – altså forhandleren – der bærer ansvaret ,og den som kan ifalde strafansvar. Forhandleren kan sammen med producenten pådrage sig ansvar, hvis forhandleren forholder sig passivt. Det betyder, at forhandleren har en udvidet undersøgelsespligt til at sikre, at producentens markedsføring er korrekt, når det videreformidles.
”Genbrugt” og ”genanvendt”
Et produkt må kun markedsføres med betegnelsen “genanvendt”, hvis minimum 95 % af produktet er lavet med genanvendt materiale. Omvendt, ved begrebet “genbrugt” forstås produkter, der fortsat kan anvendes til samme formål, som for eksempel en beholder, der bliver rengjort, genopfyldt og solgt. Forhandlere skal derfor være særligt opmærksomme på forskellen.
Vildledende markedsføring - ”bæredygtigt”
Virksomheder bør undgå brugen af betegnelsen ”bæredygtigt”. Virksomheder må dog gerne som led i deres markedsføring angive, at de “tilstræber bæredygtighed”.
Ændring i Markedsføringsloven
Ændringen i markedsføringsloven vedrører forbud mod vildledende handelspraksis, såsom:
- Anførelse af miljøanprisninger om hele produktet eller virksomheden, når fordelen kun gælder for bestemte aspekter af produktet
- Anførelse af lovfæstende krav som et særligt miljøfremmende element
- Anførelse af miljøanprisninger, som ikke er relevante for produktet
- Ugyldige eller ikke certificerede bæredygtighedsmærker
- Påstande om at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv effekt på miljøet
HORESTA bemærker, at de nye regler kan bruges som værktøj til at sikre overholdelse af markedsføringsloven, når man som virksomhed promoverer sine produkter eller ydelser med grønne udsagn. Derudover, at man som virksomhed bør være opmærksom på, at ens markedsføringsstrategi muligvis ikke længere opfylder lovens krav.
For yderligere information se Forbrugermandens vejledning vedrørende virksomheders miljømarkedsføring
Se Forbrugerombudsmandens fulde pressemeddelelse her
Ovenstående nyhedstekst kan ikke erstatte juridisk rådgivning, og medlemmer kan kontakte HORESTA for rådgivning vedrørende markedsføring og risiko for greenwashing på callcenter@horesta.dk og 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Manglende Airbnb-evaluering skaber frustration i branchen
22-12-2024
-
Dagrofa overtager Den Danske Spiseguide
22-12-2024
-
Nyt luksushotel på vej i Næstved skaber debat
22-12-2024
-
Unge ejere genopliver historisk badehotel på Langeland
22-12-2024
-
Historisk vandrehjem moderniseres med stor donation
22-12-2024
-
Forbrugertillid når årets bund
22-12-2024
-
Lindner Hotels søger løsning efter konkursbegæring
22-12-2024