De første tre måneder af et kalenderår er som regel lige så mørkegrå for hotel- og restauranterhvervet som den typiske vejrudsigt for en dag i slutningen af januar.
Sådan er det også i år.
Men der er lidt flere lysglimt på himlen, og optimismen i branchen er større, end på samme tidspunkt i både 2022, 2023 og 2024.
Danmarks Statistik har netop offentliggjort en ny konjunkturanalyse, og her er hotel- og restauranterhvervet blevet spurgt til forventningerne for de kommende tre måneder.
I hotelbranchen tror 8 procent af virksomhederne på vækst i omsætningen i første kvartal af 2025 sammenlignet med det sidste kvartal af 2024. 54 procent tror på uændret omsætning, mens 38 procent forventer et fald. Særligt i første kvartal 2022 var forventningerne lave.
Her forudså 82 procent af hotellerne et fald i omsætningen, men det var også før, de vidste, at coronarestriktionerne var tæt på at blive udfaset.
I restaurantbranchen er optimismen større end i hotelerhvervet. 24 procent regner med at få flere penge i kassen de første tre måneder, end i seneste kvartal, 22 procent forventer et fald. Langt de fleste regner med uændret omsætning.
Også i restauranterhvervet overgår de positive forventninger alle årene siden coronakrisen. Sidste år havde 20 procent forventninger om vækst, mens 35 procent regnede med et fald, når man kigger på samme periode.
Konstitueret administrerende direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, glæder sig over, at udviklingen fortsat bevæger sig i en positiv retning.
”Økonomien er mere normaliseret nu, selvom priserne stadig er høje. Mens hotellernes forventninger fortsat er præget af forsigtighed, kan restauranternes mere optimistiske udsyn måske forklares ved en forventning om øget lokal efterspørgsel. Det er blandt andet drevet fremgang i reallønnen og faldende renter. Udviklingen giver håb for branchen i 2025. Håb kan der sagtens være brug for i en tid meget øget international usikkerhed,” siger Jeppe Møller-Herskind.
Ovennævnte tal er udarbejdet af Danmarks Statistik, som hver måned spørger et panel af virksomheder til deres forventninger til konjunkturudviklingen. Der findes ikke tal for delerhverv som for eksempel cafeer, natteliv, konferencecentre, m.v.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Zleep-hotellerne skifter navn og bliver en del af Marriott
30-01-2025
-
Ny bestyrelse for VisitDenmark udpeget
30-01-2025
-
Erfaren køkkenchef kommer til Kurhotel Skodsborg
30-01-2025
-
AI-værktøj kan ændre rejse- og hoteloplevelser
30-01-2025
-
Byråd tøver omkring omstridt restaurationsplan
30-01-2025
-
Meyers udfordret af egne klimamål
30-01-2025
-
Sønderjysk campingplads blandt årets højdespringere
30-01-2025
-
Starbucks stopper gratis vand i ny strategi
30-01-2025
-
Krydstogtturismen i København når nye højder i 2025
30-01-2025