Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

HORESTA arbejder i øjeblikket på at få de såkaldte Online Booking Portaler (OTA’ere) omfattet af EU’s Digital Market Act (DMA’en). Det skriver Turistmonitor.dk.

DMA’en er forankret i EU-kommissionen og indeholder en række skærpede krav til de virksomheder, der er udpeget som såkaldte gatekeepere i markedet. Er man udpeget gatekeeper, skal man afskaffe de såkaldte prisklausuler i kontrakterne med hotellerne.

De forhadte klausuler betyder, at hotellerne ikke må udbyde deres værelser billigere på egne hjemmesider end hos eksempelvis Booking.com.

”EU-kommissionens liste over kommende gatekeepere er lang, og de plukker løbende fra listen. Vi vil med henvendelsen til Vestager opfordre til at prioritere Booking.com,” siger adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss.

Pia E. Voss er selv afsender på brevet, hvor det fremgår, at Booking.com har så høj en omsætning og står så stærkt i markedet for OTA’er, at EU-kommissionen hurtigst muligt bør sikre, at bookingkoncernen omfattes af nye regler, som skal sikre bedre konkurrenceforhold.

Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login

HORESTA: Hotellerne ser optimistisk på fremtiden

En ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer viser, at branchen generelt forventer et positivt 2024 og betragter deres økonomiske situation som god. Særligt større hoteller forventer en omsætningsvækst i år.

Log ind