Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
HORESTA arbejder i øjeblikket på at få de såkaldte Online Booking Portaler (OTA’ere) omfattet af EU’s Digital Market Act (DMA’en). Det skriver Turistmonitor.dk.
DMA’en er forankret i EU-kommissionen og indeholder en række skærpede krav til de virksomheder, der er udpeget som såkaldte gatekeepere i markedet. Er man udpeget gatekeeper, skal man afskaffe de såkaldte prisklausuler i kontrakterne med hotellerne.
De forhadte klausuler betyder, at hotellerne ikke må udbyde deres værelser billigere på egne hjemmesider end hos eksempelvis Booking.com.
”EU-kommissionens liste over kommende gatekeepere er lang, og de plukker løbende fra listen. Vi vil med henvendelsen til Vestager opfordre til at prioritere Booking.com,” siger adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss.
Pia E. Voss er selv afsender på brevet, hvor det fremgår, at Booking.com har så høj en omsætning og står så stærkt i markedet for OTA’er, at EU-kommissionen hurtigst muligt bør sikre, at bookingkoncernen omfattes af nye regler, som skal sikre bedre konkurrenceforhold.
Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Norsk hotelmilliardær omdøber kendt hotelkæde
14-01-2025
-
Flere stillinger forsvinder fra positivlisten
14-01-2025
-
Verdensturismen boomer igen med stærk vækst i nye regioner
14-01-2025
-
HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt
14-01-2025
-
300.000 ansøgninger til Joe & The Juice: AI erstatter traditionelle jobansøgninger
14-01-2025
-
AI skaber nye muligheder for turismebranchen
14-01-2025
-
Andelsdiskotek kan blive samlingspunkt for Vordingborgs unge
14-01-2025